Baza socjoterapeutyczna

Zajęcia socjoterapeutyczne

Socjoterapia to jedna z metod terapii zajęciowej, mająca na celu łagodzenie i eliminowanie negatywnych zachowań społecznych. Według Katarzyny Sawickiej, autorki prac naukowych z dziedziny terapii pedagogicznej, głównie socjoterapii, jest to „metoda leczenia zachowania i niektórych zaburzeń emocjonalnych, adresowana do dzieci i młodzieży w toku spotkań grupowych” ¹ . Zakłada wykorzystywanie czynników społecznego oddziaływania i rozwój relacji interpersonalnych do kompensowania zaburzeń zachowania. Ma cele terapeutyczne, edukacyjne i rozwojowe. Rozwija właściwości psychiczne, pozwalające zrozumieć siebie i innych. Zajęcia socjoterapeutyczne opierają się na założeniu, że dostarczenie odpowiednio zorganizowanych doświadczeń społecznych może wywołać zmianę patologicznych wzorców zachowań młodzieży, dzięki przeżyciu korektywnych doświadczeń, jako alternatywy do przeżytych wcześniej urazów.

W przypadku wychowanków MOS im. Św. Brata Alberta, zajęcia socjoterapeutyczne mają na celu poprawę funkcjonowania społecznego młodzieży zagrożonej niedostosowaniem społecznym. Przyczyn niedostosowania społecznego można poszukiwać w czynnikach społecznych i biologicznych. Przyczyny społeczne to sytuacja rodzinna adolescenta, model opieki i oddziaływania wychowawcze, czy negatywny wpływ grupy rówieśniczej. Przyczyny biologiczne są związane z systemem nerwowym i endokrynologicznym młodego człowieka oraz jego temperamentem. Nasi wychowankowie to uczniowie klas V – VIII szkoły podstawowej, przejawiający różnorodne trudności w funkcjonowaniu w grupie rówieśniczej i społecznej. Ważnym elementem pracy wychowawczej ośrodka jest kształtowanie przynależności do grupy, nauka funkcjonowania w grupie, radzenia sobie w różnych okolicznościach życiowych i sytuacjach społecznych, poczucia odpowiedzialności za swoje słowa i postępowanie, wzajemnej uważności, dostrzegania stanów emocjonalnych i potrzeb innych, umiejętności odreagowywania napięć oraz wyrażania emocji w sposób akceptowalny społecznie.

Program socjoterapeutyczny MOS im. Św. Brata Alberta uwzględnia warunki pracy w ośrodku całodobowym i jest ukierunkowany na korekcję zachowania i poprawę relacji społecznych. Ma na celu stworzenie okazji do nowych, satysfakcjonujących doświadczeń społecznych, gdzie członkowie grupy będą mogli ujrzeć się w innym świetle, niż ma to miejsce w codziennym życiu ośrodka oraz liczyć na wzajemną pomoc i wsparcie, a także relaks i wspólną zabawę.

W MOS im. Św. Brata Alberta dysponujemy salą do socjoterapii, która sprzyja prowadzeniu zajęć w przyjaznej atmosferze. Położenie ośrodka w lesie arkońskim umożliwia wykorzystywanie walorów otoczenia, a zagospodarowanie terenu wokół MOS sprzyja efektywnej pracy grupy –dysponujemy miejscem do gier i zabaw zespołowych oraz zadaszoną wiatą, która pozwala na prowadzenie zajęć na świeżym powietrzu, w warunkach umożliwiających zachowanie intymności grupy.

1. Sawicka, K (red.). (1999). Socjoterapia. Praca Zbiorowa. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-
Pedagogicznej MEN, s. 10.

Arteterapia

Prowadzone w naszym ośrodku zajęcia arteterapii mają na celu  wychowanie młodego człowieka przez kontakt ze szeroko rozumianą sztuką. Zamierzeniem zajęć jest:

  1. niwelowanie napięcia emocjonalnego, nabywanie umiejętności relaksowania się
    (różne techniki artystyczne zapewniają bezpieczne ujście dla emocji)
  2. ćwiczenie motoryki małej (prawidłowe chwytanie narzędzi, rysowanie, klejenie,
    mieszanie kolorów, cięcie)
  3. doskonalenie umiejętności społecznych
  4. rozwijanie kreatywności, pobudzanie wyobraźni
  5. doskonalenie koncentracji uwagi
  6. nauka dbania o porządek.

 

Wycieczka w świat sztuki jest dla chłopców estetycznym przeżyciem i ucieczką od powszedniości. Sztuka uczy ich widzieć świat innymi oczyma, dostrzegać piękno. To ważna sfera duchowego wzruszenia przyczyniająca się do ogólnego rozwoju młodego człowieka, poznawania świata i siebie. Rozwijanie wrażliwości na otaczający nas świat, kreatywność, poczucie estetyki i przeciwdziałanie deprawacji są głównymi celami programu zajęć z arteterapii.

Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne

Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne to specjalistyczne działania edukacyjne i terapeutyczne, których celem jest rozwijanie u dzieci i młodzieży umiejętności radzenia sobie z emocjami oraz nawiązywania i utrzymywania prawidłowych relacji społecznych.

Są one szczególnie ważne w przypadku uczniów z trudnościami w sferze emocjonalnej i społecznej, takimi jak zaburzenia zachowania, nieśmiałość, impulsywność czy problemy w relacjach z rówieśnikami i dorosłymi.

Rozwój emocjonalny i społeczny podlega procesom uczenia się między innymi przez: naśladownictwo, identyfikację i trening, co jest możliwe do zastosowania w przedszkolu, szkole i placówce poprzez udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w trakcie pracy z dziećmi i młodzieżą.

Zajęcia odbywają się w sali socjoterapii, przystosowanej do prowadzenia zajęć, tak aby integrować grupę.

Sala jest wyposażona w flipchart, pufy oraz materiały do pracy twórczej.

Przekaż 1% podatku

Partnerstwo Centrum Edukacyjnego Archdiecezji Szczecińsko-Kamieńskiej Ze stowarzyszeniem PARAFIADA

Przekaż 1% podatku

KRS 0000124134 / poz. 125 PiT

Z dopiskiem „Szkoła” / poz. 128 PiT