Strona główna » Baza socjoterapeutyczna
Socjoterapia to jedna z metod terapii zajęciowej, mająca na celu łagodzenie i eliminowanie negatywnych zachowań społecznych. Według Katarzyny Sawickiej, autorki prac naukowych z dziedziny terapii pedagogicznej, głównie socjoterapii, jest to „metoda leczenia zachowania i niektórych zaburzeń emocjonalnych, adresowana do dzieci i młodzieży w toku spotkań grupowych” ¹ . Zakłada wykorzystywanie czynników społecznego oddziaływania i rozwój relacji interpersonalnych do kompensowania zaburzeń zachowania. Ma cele terapeutyczne, edukacyjne i rozwojowe. Rozwija właściwości psychiczne, pozwalające zrozumieć siebie i innych. Zajęcia socjoterapeutyczne opierają się na założeniu, że dostarczenie odpowiednio zorganizowanych doświadczeń społecznych może wywołać zmianę patologicznych wzorców zachowań młodzieży, dzięki przeżyciu korektywnych doświadczeń, jako alternatywy do przeżytych wcześniej urazów.
W przypadku wychowanków MOS im. Św. Brata Alberta, zajęcia socjoterapeutyczne mają na celu poprawę funkcjonowania społecznego młodzieży zagrożonej niedostosowaniem społecznym. Przyczyn niedostosowania społecznego można poszukiwać w czynnikach społecznych i biologicznych. Przyczyny społeczne to sytuacja rodzinna adolescenta, model opieki i oddziaływania wychowawcze, czy negatywny wpływ grupy rówieśniczej. Przyczyny biologiczne są związane z systemem nerwowym i endokrynologicznym młodego człowieka oraz jego temperamentem. Nasi wychowankowie to uczniowie klas V – VIII szkoły podstawowej, przejawiający różnorodne trudności w funkcjonowaniu w grupie rówieśniczej i społecznej. Ważnym elementem pracy wychowawczej ośrodka jest kształtowanie przynależności do grupy, nauka funkcjonowania w grupie, radzenia sobie w różnych okolicznościach życiowych i sytuacjach społecznych, poczucia odpowiedzialności za swoje słowa i postępowanie, wzajemnej uważności, dostrzegania stanów emocjonalnych i potrzeb innych, umiejętności odreagowywania napięć oraz wyrażania emocji w sposób akceptowalny społecznie.
Program socjoterapeutyczny MOS im. Św. Brata Alberta uwzględnia warunki pracy w ośrodku całodobowym i jest ukierunkowany na korekcję zachowania i poprawę relacji społecznych. Ma na celu stworzenie okazji do nowych, satysfakcjonujących doświadczeń społecznych, gdzie członkowie grupy będą mogli ujrzeć się w innym świetle, niż ma to miejsce w codziennym życiu ośrodka oraz liczyć na wzajemną pomoc i wsparcie, a także relaks i wspólną zabawę.
W MOS im. Św. Brata Alberta dysponujemy salą do socjoterapii, która sprzyja prowadzeniu zajęć w przyjaznej atmosferze. Położenie ośrodka w lesie arkońskim umożliwia wykorzystywanie walorów otoczenia, a zagospodarowanie terenu wokół MOS sprzyja efektywnej pracy grupy –dysponujemy miejscem do gier i zabaw zespołowych oraz zadaszoną wiatą, która pozwala na prowadzenie zajęć na świeżym powietrzu, w warunkach umożliwiających zachowanie intymności grupy.
1. Sawicka, K (red.). (1999). Socjoterapia. Praca Zbiorowa. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-
Pedagogicznej MEN, s. 10.
Prowadzone w naszym ośrodku zajęcia arteterapii mają na celu wychowanie młodego człowieka przez kontakt ze szeroko rozumianą sztuką. Zamierzeniem zajęć jest:
Wycieczka w świat sztuki jest dla chłopców estetycznym przeżyciem i ucieczką od powszedniości. Sztuka uczy ich widzieć świat innymi oczyma, dostrzegać piękno. To ważna sfera duchowego wzruszenia przyczyniająca się do ogólnego rozwoju młodego człowieka, poznawania świata i siebie. Rozwijanie wrażliwości na otaczający nas świat, kreatywność, poczucie estetyki i przeciwdziałanie deprawacji są głównymi celami programu zajęć z arteterapii.
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne to specjalistyczne działania edukacyjne i terapeutyczne, których celem jest rozwijanie u dzieci i młodzieży umiejętności radzenia sobie z emocjami oraz nawiązywania i utrzymywania prawidłowych relacji społecznych.
Są one szczególnie ważne w przypadku uczniów z trudnościami w sferze emocjonalnej i społecznej, takimi jak zaburzenia zachowania, nieśmiałość, impulsywność czy problemy w relacjach z rówieśnikami i dorosłymi.
Rozwój emocjonalny i społeczny podlega procesom uczenia się między innymi przez: naśladownictwo, identyfikację i trening, co jest możliwe do zastosowania w przedszkolu, szkole i placówce poprzez udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w trakcie pracy z dziećmi i młodzieżą.
Zajęcia odbywają się w sali socjoterapii, przystosowanej do prowadzenia zajęć, tak aby integrować grupę.
Sala jest wyposażona w flipchart, pufy oraz materiały do pracy twórczej.
Partnerstwo Centrum Edukacyjnego Archdiecezji Szczecińsko-Kamieńskiej Ze stowarzyszeniem PARAFIADA
Przekaż 1% podatku
KRS 0000124134 / poz. 125 PiT
Z dopiskiem „Szkoła” / poz. 128 PiT
ul. Świerkowa 7, 71-490 Szczecin
91 453 80 26 / 609 090 240
mos@mosbrataalberta.szczecin.pl
M.O.S. im. Św. Brata Alberta© 2024 | Polityka prywatności | Wykonanie: Lunar Media